LEKCJE 2 i 3: Tolerancja. Państwo bez stosów
SCENARIUSZ KLAS PONADPODSTAWOWYCH
Cele kształcenia - wymagania ogólne
- zdefiniowanie kluczowych pojęć: tolerancja i tolerancja religijna;
- przedstawienie czynników, które wpłynęły na wolność religijną w Rzeczypospolitej;
- próba odpowiedzi na pytania, czy Rzeczpospolita na pewno była „gospodą wygnańców” i „krajem bez stosów”.

wiadomości
W tej lekcji omówimy następujące kluczowe zagadnienia:
- pojęcie tolerancji;
- religie obecne w I Rzeczpospolitej w XVI w.;
- pokojowy przebieg Reformacji w Polsce;
- znaczenie konfederacji warszawskiej dla zapewnienia tolerancji religijnej.
- unikatowość aktu konfederacji.
umiejętności
Uczeń:
- rozumie pojęcie tolerancji i tolerancji religijnej;
- charakteryzuje główne nurty reformacji w XVI w. i wyjaśnia popularność wyznań reformowanych w społeczeństwie Rzeczpospolitej;
- wyjaśnia, kim byli luteranie, kalwini, arianie (bracia polscy), bracia czescy i mennonici;
- scharakteryzuje, jakie były źródła polskiej tolerancji religijnej;
- argumentuje, dlaczego w odniesieniu do Reformacji Polskę nazywa się państwem bez stosów;
- lokalizuje w czasie i przestrzeni wydarzenia związane z Reformacją.
postawy
Uczeń:
- wykazuje postawę tolerancji i otwartości na innych;
- rozumie, że ludzie w różny sposób definiują i rozumieją religię i wolność;
- szanuje osoby o odmiennych poglądach, wyznawców innych religii i osoby niewierzące;
- potrafi docenić wpływ tolerancji religijnej na rozwój kultury i edukacji w Rzeczpospolitej czasów Reformacji.
Szczegóły dotyczące zajęć
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- kompetencje cyfrowe;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
- kompetencje obywatelskie.
- burza mózgu;
- rozmowa nauczająca;
- argumentacja i dyskusja;
- analiza tekstów;
- interpretacja mapy i innych źródeł obrazowych.
- praca indywidualna;
- praca w grupach;
- praca całego zespołu klasowego.
- komputery z głośnikami i dostępem do internetu.
- obrazy (Aneks A);
- tablica, pisak/kreda.
Pobierz materiały
Poniżej znajdziesz scenariusz lekcyjny oraz pozostałe materiały niezbędne do poprowadzenia zajęć.

„Tolerancja religijna w Rzeczpospolitej - Akty prawne”
Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

„Reformacja w Polsce”
Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Animacja - „Tolerancja”
Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Film - „Pojęcie tolerancji”
Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Oś czasu
Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Mapa
Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału