Przejdź do treści

Platforma edukacyjna LWR

LEKCJE 2 i 3: Tolerancja. Państwo bez stosów

SCENARIUSZ KLAS PONADPODSTAWOWYCH

Cele kształcenia - wymagania ogólne

  • zdefiniowanie kluczowych pojęć: tolerancja i tolerancja religijna;
  • przedstawienie czynników, które wpłynęły na wolność religijną w Rzeczypospolitej;
  • próba odpowiedzi na pytania, czy Rzeczpospolita na pewno była „gospodą wygnańców” i „krajem bez stosów”.

wiadomości

W tej lekcji omówimy następujące kluczowe zagadnienia:

  • pojęcie tolerancji;
  • religie obecne w I Rzeczpospolitej w XVI w.;
  • pokojowy przebieg Reformacji w Polsce;
  • znaczenie konfederacji warszawskiej dla zapewnienia tolerancji religijnej.
  • unikatowość aktu konfederacji.

umiejętności

Uczeń:

  • rozumie pojęcie tolerancji i tolerancji religijnej;
  • charakteryzuje główne nurty reformacji w XVI w. i wyjaśnia popularność wyznań reformowanych w społeczeństwie Rzeczpospolitej;
  • wyjaśnia, kim byli luteranie, kalwini, arianie (bracia polscy), bracia czescy i mennonici;
  • scharakteryzuje, jakie były źródła polskiej tolerancji religijnej;
  • argumentuje, dlaczego w odniesieniu do Reformacji Polskę nazywa się państwem bez stosów;
  • lokalizuje w czasie i przestrzeni wydarzenia związane z Reformacją.

postawy

Uczeń:

  • wykazuje postawę tolerancji i otwartości na innych;
  • rozumie, że ludzie w różny sposób definiują i rozumieją religię i wolność;
  • szanuje osoby o odmiennych poglądach, wyznawców innych religii i osoby niewierzące;
  • potrafi docenić wpływ tolerancji religijnej na rozwój kultury i edukacji w Rzeczpospolitej czasów Reformacji.

Szczegóły dotyczące zajęć

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
  • kompetencje cyfrowe;
  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
  • kompetencje obywatelskie.
  • burza mózgu;
  • rozmowa nauczająca;
  • argumentacja i dyskusja;
  • analiza tekstów;
  • interpretacja mapy i innych źródeł obrazowych.
  • praca indywidualna;
  • praca w grupach;
  • praca całego zespołu klasowego.
  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu. 
  • obrazy (Aneks A);
  • tablica, pisak/kreda.

Pobierz materiały

Poniżej znajdziesz scenariusz lekcyjny oraz pozostałe materiały niezbędne do poprowadzenia zajęć.

„Tolerancja religijna w Rzeczpospolitej - Akty prawne”

Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

„Reformacja w Polsce”

Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Animacja - „Tolerancja”

Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Film - „Pojęcie tolerancji”

Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Oś czasu

Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Mapa

Kliknij w obrazek lub tytuł, aby przejść do materiału

Skip to content